ПОЛОЖЕННЯ ПРО ДИСТАНЦІЙНУ ФОРМУ ЗДОБУТТЯ ПОВНОЇ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: КОМПЕТЕНЦІЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ
ПОЛОЖЕННЯ ПРО ДИСТАНЦІЙНУ ФОРМУ ЗДОБУТТЯ ПОВНОЇ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ: КОМПЕТЕНЦІЇ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ
Розглянемо новий документ - «Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти», затверджений наказом Міністерства освіти і науки України від 08 вересня 2020 р. № 1115 «Деякі питання організації дистанційного навчання» (зареєстровано в Міністерстві юстиції України за № 941/35224 від 28 вересня 2020 року, опубліковано 16 жовтня 2020 року) (https://cutt.ly/6gj2WrM).
Проаналізуємо, що в Положенні стосується психологічної служби.
У тексті документу вживаються такі поняття, як «розвиток учнів», «ефективна взаємодія учасників освітнього процесу», «здібності, інтереси, потреби, мотивація, можливості, досвід» (згадуються у контексті реалізації індивідуальної освітньої траєкторії – як для дітей з особливими освітніми потребами, так і для обдарованих дітей), «державний стандарт», «додаткові психолого-педагогічні послуги» та «корекційно-розвиткові заняття» (йдеться про опанування навчальних програм дітьми з ООП), «консультації» (мається на увазі форма організації навчального процесу), «підтримка учнів в освітньому процесі».
Відповідальність за психологічне здоров'я дітей під час дистанційного навчання покладається на батьків: «Батьки […] дбають про фізичне та психічне здоров'я дітей, формують у них навички здорового способу життя […]». «Батьки створюють належні та безпечні умови навчання, виховання і розвитку дитини […]».
«Заклади освіти можуть створювати внутрішні структурні підрозділи, що забезпечують організацію здобуття освіти за дистанційною формою […]». Ми вважаємо, що такими утвореннями можуть бути, наприклад, віртуальні кабінети (центри) психологічної служби закладу – за потреби їх створення.
Таким чином, як ми бачимо, перевага надається розвитковому напрямку роботи з акцентом на мотиваційно-пізнавальному компоненті. Створення умов для належного навчального середовища, в т.ч. умов безпеки, розвитку та підтримання здоров'я, наразі в значній мірі покладено на батьків. Враховуючи це, практичні психологи та соціальні педагоги можуть у своєму плануванні зробити наголос на відповідних формах, видах та темах роботи та дібрати відповідний робочий інструментарій.